De
Hasseltse Kepèl
Samenstelling: Ed Schilders - 20110618
► Hasseltse kepèl

Kees Mandos - illustratie uit
Rijmkroniek van Tilburg
[voor de volledige Rijmkroniek op CuBra KLIK HIER]

Tony
Ansems
De Hasseltse Kapel
Muziek: Fred Rose, Tekst: Rita & Tony Ansems
As de Maaj maond was begonnen
Gingen wy mee hil 't stel
Onze Pa, en ons Moeder en heel de kender
Naor de Hasseltse Kapel
Gauw 't Roozenhuuke bidde
Die ouw vrouwkes waren snel
En dan saome snoep uit zuuke
Bij de Hasseltse Kapel
Van die lekkere kaneele Steele
Zuuthout, drop en Karamel
Leerden om alles saam te dele
Bij de Hasseltse Kapel

Piet Brok
Het klökske
Het klökske van de Hasseltse kepel
heurde tikken, tel nor tel nor tel...
Hier heej den tèèd nie stil gestaon,
het bidden is gewoon dur gegaon.
De klok van de Sint Jan is geresterèèrd.
Dùiven klapwieken op, hil verbouwerèèrd.
De klepel slao 'nen harde klaank.
Vur mêênsen onderwege klinkt de klok astraant.
Mar 't klökske van de Hasseltse kepel
klept al euwen ieder uur van Gods bestel.
't Zingen, 't bidden verwaaien meej 't
klok-gelùid
onveraanderd over Den Hasselt ùit.

Lechim
[Gedicht bij het voltooien van de restauratie
in 1972]
De kepèl is klaor...
Ze stao wir in d'r aauwe glorie
Krek as vruuger, hèèl vertrouwd,
Ok al is 'r rondomheene
Bekaant alles volgebouwd.
Dur de glas- en looie ruitjes
Schènt de zon waozig en pèèrs
Ge heur 't knisperend geknetter
En ruuk 't braande van 'n kèèrs.
't Daansend licht van al die vlemkes
Zetten 't bild in volle glaans
Zuutjes tikken in 'n huukske
De kraole van 'ne rôozekraans.
De trubbel van steigers en specie
Is goddaank aachter de rug
De Hasselt is wir wè't gewist is
D'r Lieve Vrouwke dè is t'rug.
[Ongedateerd knipsel uit de Tilburgse
Koerier]
Cees Robben

Kosset
den brèùne eigeluk wel trekken? -- Jeugdherinneringen van een gewone
volksjongen
Lodewijk van den Bredevoort
Tilburg 2006
Wij gingen ôk elk jaor meej hil de klas naor
de Hasseltse kapel, in de maaimaond. Dè waar de maond die aon Maria
waar toegewijd. In de Hasseltse kapel hasse, volgens aaw meense ôot
wonderen gedaon.
Daor gongen de meense naa hene, om ergens
beter van te worre. Ze gingen der bidden of Maria hullie beter wô
maoke, desnôods vur un nuuw wonder.
De mister of de frater, die ons in tôom moes
haawe, et waar toch gaaw drieketier lôope, ha wel zen haande vol.
Onderweege vonge we kikkers. Die bliezen we op deur un pèpestrooike
in der kont te douwe en dan te blaoze. We liepen dan bekaant den
hille tèèd langs et kenaol.
De onderwijzer moes et nie zien, wè wij meej
die bisjes deeje, ge hadt zô honderd strafregels te pakken. We
vonden onderweege ôk allemol leuke kietelkaaikes, verder laoide we
ons zakken vol meej spèkers, stukskes touw en wè we nog meer vonden,
waorvan we dochte dè kunnen we misschien nog ôot gebrèùke.
As we in de Hasseltse kapel un tientje van den
rôozenkraans meej han gebid, liepen we deur naor et bos van Vermeer,
waor we bosspellekes deeje. Mistal waar dè vlagveroveren, waorbij
oew kleren ôok nie schôon blééve van al dè zaand. Ons moeder stond
dan wir te mopperen as we thös kwamen.
‘Waor hedde gullie wir ingezeten, moete die
broek zien en die schoenen. Aon jullie valt ôk ginne eer te behaole.
Haolt die zakken leeg. Gao oew èège afwaase, jè oew oren heuren er
ôk bij. Zô te zien groeit er nog net ginne spurrie in’.
As ons moeder kaod waar, kon ze d’r èège op un
bezundere menier ötdrukke.
Meej onze vadder mochten de kender, de
jongens, de zonen en de bruurkes, die al zô ver kosse lôope dan, ôk
meej naor de Hasseltse kapel, op den irste zondagmèèrge in maai. Te
voet, zôas alles te voet ging in dieje tèèd. Ge kost der mistal nie
in, in de kapel, die waar nie zô grôot en hil veul meense gingen er
in de maaimaond hene. We blééve dan ôk mar bèùte staon. Un hil
rôzenhuuke, bleven we nie afwochte, daor kwamen we nie veur. We
kwamen veur de snoepkraomkes.
Irst gingen we nog bij onzen opa aon. Die
wôonde hillemol alléén in un hil grôot hèùs, tegenover de kapel. Hij
zaat aaltij neffen de plattebèùs. Hij ha zen pet nog op, ik heb hum
eigeluk nôot zonder pet gezien. Et zaag er allemol nogal èrremoeig
èùt. Hij schènt aachteraaf toch nog geld zat te hebben gehad. Dè
kwamen zen kender nao zenne dôod pas te weten.
Hij ha ôk un stuk bos langs et kenaol. Ik heb
de bôomen nog meej omgehakt, de dunnekes dan. Et bos moes weg want
daor zô un brug komen.
Wij kréége de man aaltij un katje, as we in de
maaimaond kwamen, die hattie in un bèùltje zitten, dettie boven op
de schouw ha liggen. Hij moes op zen tééne gaon staon om er bij te
kunnen.
Veul te buurten ha onze vadder nôot, tegen
onze opa. Wij han et ôk aaltij al gaaw gezien en wô’n er wel èùt,
èùt dè halfdonkere kot.
Tegen ons zittie mistal gin woord, enne
goeiedag kos der amper vanaaf, mar un katje hattie aaltij wel veur
ons.
Aon de snoepkraom, bij de kapel, mochten we
van onze vadder kiezen tussen enne kanéélstok of enne zuursteel. Ik
koos veur enne kanéélstok, van enne zuursteel kréégde zon schraol
tong, trouwes die waar ôk lang nie zô lekker. Al lekkend gingen we
wir op hèùs aon. Onze vadder meej enne grôote bèùl vol snoep vur de
thösblèèvers.
Pierre
van Beek
Kattespouw
In onze jeugd werden in de meimaand aan de
Hasseltse kapel brokken verkocht, die we onsmakelijk "kattespouw"
noemden. En ze smaakten er niet eens slechter om. Ze bestonden uit
een harde, grijswitte substantie, vol olienootjes, met de velletjes
er soms nog aan.
[Uit: Tilburgse Taalplastiek nr. 88, 30
oktober 1969]
Bakkesvol
In de vroegere snoepwinkeltjes, waar de jeugd
haar zondagse cent ging "verbrassen" door voor een halfje te kopen
en dan een halfje terug te vragen, zag zij zich o.a. in haar keuze
ook gesteld voor een bepaald soort snoepgoed, dat uit de circulatie
verdwenen schijnt. Het betrof hier nogal vrije grote blokjes, waarin
vermoedelijk nogal wat druivesuiker verwerkt zat, die rose van kleur
waren, doch die als hoofdkenmerk de erin verwerkte, hele olienootjes
bezaten. Zo'n brok in je mond betekende letterlijk een hele mondvol.
Wij hoorden dit snoepgoed, dat bij de Hasseltse kapel in de meimaand
nooit op de kraampjes ontbrak, betitelen als een "bakkusvol". Een
minder smakelijke kwalificatie luidde: kattespauw. Dit woord legde
een associatie met braaksel van een kat. Het vertoonde hiermede op
het eerste gezicht wel enige overeenkomst. Smakelijk eten!...
[Uit: Tilburgse Taalplastiek nr. 117, 11
januari 1971]
Cees Robben

Lechim
Nie zó wèd...
'D'n irste zondag van de Maai
Dan gonge we te voet
Naor de Sint Jan toe in Den Bosch
Mee unne gróóte stoet.
Dan wier 'r stevig aongestapt
Ge waart nog jong en sterk
Zó'n paor uure fors waandele
Dè lèèk toen kènderwèrk.
Mar naa ge aon d'n aauwerdom
Ok oewe près betaolt
Dan zede vort vergimmes blij
Agge de Lekpot haolt.
Ik doe'get vort op staoikes aon
'k Zè niemir zó fel
Ik zuuk 't wè dichter bij huis
De Hasselse Kapel.
[Ongedateerd knipsel uit de Tilburgse
Koerier]
Kosset
den brèùne eigeluk wel trekken? -- Jeugdherinneringen van een gewone
volksjongen- deel 2
Lodewijk van den Bredevoort
Tilburg 2007

Foto: Henri Berssenbrugge, ca. 1905
ZE BLÊEVE DEN BAOS
In et najaor trof ons nog ene ramp. De Russen
han Hongarije onder de voet gelôope. De Hongaren waren de Russische
knoet goed zat en om dè de grôotste tiran, Stalin, naa dôod waar en
der ene frisse wènd scheen te gaon waaie, dòchte ze, we jaoge ze
ammòl mar weg, we kunnen ons èège bôontjes vort wel doppe. Zelfs de
primaat, kardinaal Mindszenty deej un beroep op de Amerikanen om
hullie te koome helpen. Et blêef bij protesten en demonstraties in
laande waor ge môogt zegge wè ge wilde. Op de radio koste elk uur
heure hoe den opstand, die al meer dan un week òn de gang waar,
verliep.
Hêele hordes Hongaren waaren op de vlucht
geslaon toen ze der aachter kwaame dèsse der toch allêen vur
stonden. Ok in ons laand wiere der un zooi opgevangen. Onze regering
ha wel bij de Russische ambassade geprotesteerd, mar die han daor
der èège ginne moer van òngetrokken. Bij het dagblad De Waarheid
waare de rèùte ingegooid en de politie ha un kordon om et gebouw
moete leggen, aanders zo et in braand gestooke zèèn gewòrre.
De etalagerèùt van de frietboer teegenover ons
Lia tèùs, hattet ok moeten ontgelden. Hil de stoep laag vol
glasschèèrve. Hij waar enen echte communist wier in de buurt verteld
en communisten moesse der toen vur opdraaien ok al han ze’r part
noch deel aon.
Wij, brave kattelieke burgers, trokken as
protest teege de Russische inval, vanaf den Heuvel in ene lange
stoet nòr de Hasseltse kapel. Onderwege hielde wij nie op te bidde
vur de slachtoffers.Et êen rôozenhuudje volgde et aander op en òn de
litanie van Allerheiligen kwaam pas en end toen we’r bekaant waare.
Daor waar hil veul volk vur op de béén gekoome. Monsejeur Mutsaers
hield staonde op un verhôging vur de kepèl ene vurige preek en
wenste alle communisten naor de hel. Nao nog un rôozenhuudje meej de
litanie van Maria der aachteraon gebid te hebbe, wier et Aan U o
Koning der eeuwen òngeheeven en gong iederêen wir naor hèùs, nao de
zeege van den bisschop. In Hongarije wiere de ònstichters van den
opstand opgehangen en de kardinaal waar nòr de Amerikaanse ambassade
gevlucht. Daor heetie nog hil wè jaore in dur moete brenge vur ze’m
eindelek liete gaon. De meense krêege der wel iets meer te zegge, dè
waare ze der in ieder geval meej opgeschoote.
Cees Robben
Uit: De Hasseltse Kapel te Tilburg;
1987

Tekening uit Roomsch Leven; de
kaarsjesprocessie naar de Hasseltse Kapel ten bate van de
slachtoffers van de Hongaarse opstand

Krantenfoto van de kaarsenprocessie
Lechim
Wir maai...
De maaimaond stao wir vur de deur
De wènter is wir tène
As naauw mar krek as vurrig jaor
De zon hèèl veul wil schène.
We staauwe wir naor de kepèl
Om troost en steun te zuuke
En raffele in 't noodgebouw
Wir vroom ons röózenhuuke.
Ge ziet zondags 's mèrges al vruug
De hèrmenieje stappe
Om mee veul dorst, de trom vurop
Wir lekker daauw te trappe.
Jè, maai dè is de schoonste maond
Dè wit d'n allerklènste
Die mee 'ne vrijen dag begient
En dè .. . dès 't allerfènste.
Cees Robben

Lechim
Naor de Bèvert...
Kom, zee Lewie, ik fiets is op
Waorheene?, vroeg z'n Nel
Ik denk dè'k naor de Hasselt gao
Kèke rond de kepèl.
Mar halverweege kreeg ie dorst
En hij lee efkes aon
Daor zaag ie hangend aon de tóóg
Z'nen aauwe ploegmaot staon.
Ze hebben 'r 'n paor gevat
Wiere allèngskes blijer
En waare vur z'r èrg in ha'n
Al vèf kefeekes wijer.
Teege d'n aovend kwaam ie thuis
Nel zaat nog mee d'r eete
Kepèllekes hai zat gehad
Mar 't Hassels' was vergeete.
Rolf
Janssen
We hebben gezongen en niks gehad
1984
Couplet uit het ‘Tilburgs volkslied’
we hebben de Hasseltse kapel
deh weten de jonges en meskes wel
Cees Robben

Uri
Nooteboom
Uit: Jeugd in een fabrieksstad
1944
De Hasseltse kapel is misschien het enige
historische gebouw in Tilburg. Is het uit de vijftiende of uit de
zestiende eeuw? Het is een klein bedehuis met een spits dak en een
klein koor. Het licht valt er binnen van weerszijden door drie
kleine ramen, die door houten roeden in kleine ruitjes zijn
verdeeld. Magere houten pilaren met kleurige heiligenbeeldjes
versierd steunen het lage gewelf. Boven den ingang verheft zich een
lage toren met nederige spits. Daarin hangt een klok:
,,Maria is mijnen naam — Jasper Moer
maeckten mij int jaer ons Heeren
M CCCCCXXXVI" .
Het kapelleke heeft de tijden van de
Hervorming meegemaakt. Het heeft de stilte gekend van de ontruiming
en de verlatenheid. Er heeft nadien enen wever in gewoond, het
bedehuiske heeft gedaverd van het gekletter van een getouw. Er is
een herberg in geweest. Er werd in het kleine heiligdom jenever
gedronken en brandewijn in kleine heldere glaaskes, er werd bier
betapt en kaartgespeeld des Zonsdags en door enen zatten mens
misschien wel gevloekt. Maar op den 30sten April 1796 gebeurde het
dat het beeld
,,der Alderheylichste Maget ende Moeder Godts
Maria
geheel triomphant weergebracht is in de
Hasselsche Kapel".
Nu staat er het beeld der Lieve Vrouw wel
haast weer honderdvijftig jaar op het barok altaar in den
renaissancemantel en den helen dag murmelt het er van de gebeden.
Het was er druk in vroeger jaren als ge er in
den jongen Meidag binnen kwaamt. Ge stondt gedrongen in den smallen
ingang en de zingende stem van den kwezel bad haar
honderd-en-vijftig wees-gegroeten met de onze-vaders en de vijftien
geheimen. Als de ene kwezel was uitgebeden begon de andere op een
iets lageren toon. Men drong naar voren als een plaats vrijkwam in
de ongemakkelijke banken. De zon zette strepen goud licht door de
oostelijke vensters. Het altaar was één versiering van barokke
krullen, pilaren en tierelantijnen. Het stond vol vazen met papieren
bloemen, er naast in de hoeken stonden krukken en daarboven hingen
ex voto's, ofschoon ge nooit vernomen hadt, dat daar ooit een wonder
was gebeurd, of dat daar iemand was genezen. De Tilburgse vroomheid
prevelde hier haar ochtendlijk morgengebed in de benauwde sfeer van
een overvolle ruimte.
Later stondt ge op het kleine plein. Er
kwaakte een kikvors in den brandkuil voor de kapel en de morgen
spiegelde daarin al zijn kleuren. Het rustige plein daar tegenover
lag onder de hoge iepen met verstilde gevels en gesloten luiken. Ge
gingt een terugweg langs het kanaal, de leeuweriken tierelierden
hoog in de lucht van den koelen Meisen dag: het leven was schoon en
goed, vooral in de dagen van het voorjaar in deze Brabantse
fabrieksstad.
Winus Monkels, een legende
Diep onder den zompigen
grond van De Hasselt staat mee de armen in de
hoogte en krom als van eenen gebochelde, het geraamte van Winus Mon-
kels, en boven zijnen schedel drukken de fundamenten van de Lieve
Vrouwe kapel. Want vier honderd jaar geleden, toen 't er allemaal
moer
was en wildernis, kroop Winus Monkels iederen uchtend in zijn
donkere
hut, en kwam er niet uit voor den avond hem in de duisternis
verborg. Dan
hurkte hij achter brembossen of vlierenhout en maakte mee zijnen
spitsen
dolk tooverteekens over de vlakte, tot er menschen neven kwamen, die
hij
door hun ribben stak om hun beurs te rooven. Zoo is 't ook gebeurd
mee
'nen edelman, die over de aardsche wegen ging aan de hand van Onze
Lieve
Vrouw. Want toen Winus Monkels dezen braven mensch bij de keel
greep,
stuurde zij in de gedaante van struische mannen, twee aartsengelen
om den
edelman te bevrijden; zoodat de struikroover van De Hasselt uit
consterna-
tie mee zijn armen omhoog in het moer vluchtte, en vier meter diep
ver-
zonk.
Sedert dien dag steeg uit
het ven een benauwende lucht, en op de plaats
waar Winus was verzonken bleef geenen kikvorsch in leven.
Doch de edelman, die maanden nadien van zijn verre reis weerom kwam,
mee vijf honderd gouden ducaten, gaarde van wijd in 't ronde de
boeren
bijeen, en liet hen zand varen van de Oirschotsche hei om de Wijers
te dem-
pen , en steenen te bakken voor den bouw van een sierlijke kapel. En
Winus
Monkels, die vier meter diep in zijn naakt geraamte stond,
waartusschen
zijn ziel in gedaante van eenen vetten wurm tot den laatsten
werelddag
moet blijven dolen, kreeg op zijnen schedel den last te torschen van
een
kapel, die meestentijds vol zou zijn van devote menschen.
Had hij kunnen bewegen, de
fundamenten waren in eenen dag vernield.
Maar omdat van sjagrijn de tanden uit zijn doodshoofd vielen stookte
hij
den duvel op niet te gedogen dat die Mariakapel boven zijnen kop zou
blij-
ven staan. En daarom is 't gebeurd dat zij in 1743 gedeeltelijk
ineenviel.
Doch als ge verdoemd zijt hebt ge ook den duvel niet tot vriend.
Zijn helsche influistering deed de kettersche regeering de kapel
verbouwen
tot 'n weverswoning, waar Lauw Jonckers uit Oisterwijk in 't jaar
1754 aan
't getouwe ging. Veertien dagen na zijnen intrek liet hij boven den
deurpost
verven: „In de groote miserie". Want veertien dagen had hij van
schemer
tot schemer geweven zonder een half el stof te speuren. En als Winus
Mon-
kels nog een tong had gehad, zou hij gezegd hebben: „Lauw Jonckers
weeft
zijn eigen ongeluk... Ga weg, Lauw Jonckers!" Want bij elk schot van
de
spoel rilde Winus zijnen ruggegraat, zoodat heel 't gebinte
daarboven
kraakte en de muren bewogen.
Van vrees en armoe heeft
Lauw Jonckers zijn getouw in den steek gelaten,
't Was de beste wever in den omtrek, maar tegen Onze Lieve Vrouw,
die 't
zoo beschikte, kan ook 'nen wever niets.
't Moet voor Monkels een
zwaar temptatie zijn geweest toen de Kalvinisten
in 1794 boven zijnen kop begonnen te dansen en van de weverij een
bierta-
veerne mieken. Voor marteling mocht zijnen geest daar 's avonds
heimelijk
dolen. Joris Borre, die den vedel speelde, hield geen snaar heel op
ieder
instrument en de schalmei van Peer Grynt zwierf den eersten avond,
vanuit
zijn handen langs het plafond naar buiten. Het bier smaakte lijk
zeepwater
mee zout, en de schoon meiskens kregen als ze den rechterkant
uitkeken
aan den linkerkant een klap, zoodat ze iederen avond mee hun vrijers
vech-
tens naar huis keven.
Niemand wist dat het de geest
was van Winus Monkels, maar langer dan
een octaaf heeft de toeloop naar de taveerne niet geduurd.
„'t Is er behekst!" schreeuwden de Kalvinisten.
Doch het katholiek
landsvolk wist beter, en wachtte tot de Franschen kwa-
men, die in 1795 het onteerde heiligdom in eere herstelden.
Sedert dat jaar is Winus Monkels zijn geraamte nog krommer gebogen,
zeker als hij was niets te kunnen beginnen tegen de vasthoudende
devotie
der geslachten, die zich boven zijn hoofd voorbereiden tot de
eeuwige
zaligheid.

|