Dossier bestuiten - bestèùte
► Bestèùte
Bestuiten, bestèùte
met betrekking tot het gebruik om een pas geslacht varken te
bewonderen en de geslaagde slacht samen te vieren
¶ Het ritueel staat onder veel namen
bekend.
Het heeft vooral betrekking op de thuisslacht.
In het WBD wordt het behandeld in de rubriek Feestdagen.
¶ In grote lijnen kende het ritueel de
volgende gang van zaken.
- In de directe woonomgeving wordt een varken geslacht.
- Als de eerste fase van de slacht voltooid is – het varken hangt
‘schoon’ maar nog niet ‘gekapt’ op de ‘leer’ – komen buren,
vrienden, en familieleden naar het resultaat kijken.
- Bij die gelegenheid prijzen zij het resultaat, ze ‘bestuiten’ het
varken, maar ook de eigenaar.
- Om de goede afloop te vieren, werd daarbij een borrel verstrekt,
of ook wel iets te eten.
- Deze tractatie – door de eigenaars van het varken – kan ook
afzonderlijk plaatsvinden; na het bestuiten.

Maerten van Cleve - ca. 1555 - Feestelijkheid naar
aanleiding van de varkensslacht
¶ In Handboek van de slager
(Baretta, 1955) wordt gememoreerd hoe dit bestuiten de vorm van een
soort van loterij heeft gehad:
- Ook daar [tijdens het bestuiten] de romantiek: hoe zwaar zal dit
varken zijn, hoeveel vet (reuzel) en hoe dik het spek? Vandaar ook
dat tijdens de slachting de buren kwamen kijken, op een briefje het
gewicht noteerden en een prijs werd beschikbaar gesteld voor
diegene, die het juiste gewicht had geraden of er het dichtst bij
was. Dat hierbij ook dikwijls een dronk werd uitgebracht op de
winnaar van de prijs en de eigenaar van het varken is
vanzelfsprekend.
¶ Het WBD beschreef het ritueel als volgt
in de paragraaf ‘KOMEN KIJKEN NAAR DE SLACHT’:
Het gebruik waarbij familie, buren en/of kennissen naar de slacht
komen kijken en getrakteerd worden. Beneden de rijksgrens blijkt dit
gebruik nagenoeg onbekend te zijn, erboven kwam het vooral in
Oost-Noord-Brabant voor. In Leende kregen de familieleden en buren
een borrel, en de mannen een sigaar. Een borrel was ook vast
onderdeel van dit gebruik op verschillende andere plaatsen in
Oost-Noord-Brabant, en ook in Den Hout, Drunen en Dussen. In
Soerendonk kwamen vooral de vrouwen uit de buurt op bezoek: er werd
koffie met brood of peperkoek geserveerd. (...) in Mill werd er op
kaantjes (stukjes uitgebraden vet) getrakteerd. Naar dit gebruik
verwijzen ook de trefwoorden waarin kaaien vernoemd worden. Bij de
boeren uit Valkenswaard werd er spek gebakken. In Roosendaal ging
men 'op de braai': men braadde er stukjes vlees voor familie, buren
en kennissen. De carbonadevisite in Vortum-Mullem hield in dat er
carbonade, worst en koffie met brood aan de gasten opgediend werd.
De laatste twee trefwoorden betekenen eigenlijk: mensen uitnodigen
om te komen kijken naar de slacht.
¶ De uitdrukkingen die het WBD voor dit
ritueel noemt, hebben betrekking op het kijken, en op de traktatie.
(Zie het WBD III-3:2 voor specifieke plaatsnamen.)
Kijken
het varken prijzen
prijzen (ook prissen)
het vet prijzen
vet prijzen
prijsvetten
stuiten
bestuiten
het varken schatten
varken schatten
het varken kijken
het varken gaan kijken
op de varkens zitten
op het varken komen
naar de slacht kijken
kuus kijken
De traktatie
slachtfeest
varkenskermis
op de kaaien komen,
op de kaaitjes (op de kaaiekes)
kaaienfeest
op de slacht komen.
op de kortigheid komen
op de steek komen
op de zult gaan
om de braai gaan
om een borrel
carbonade visite
op de balkenbrij nodigen
¶ Bij de traktatie ligt de nadruk dus op
de lekkernijen die reeds korte tijd na de slacht beschikbaar waren:
kaaikes, de steek, en zult.
¶
In N.-Brabant (o.a. in Zeelst) noemt men de belangstelling van de
buren bij het slachten „peutjen aauwe" (pootje houden); er wordt een
kloemp (borrel) gedronken en bij het heengaan klinkt: „kom, haauwt
oe" of „en èt m mè gezondhèt." (J. H. Kruizinga – Levende
Folklore in Nederland en Vlaanderen; 1953)
¶ Voor Limburg benadrukte Herman
Crompvoets de borrel:
- Voordat het varken geslacht werd, kwamen de buren het prijzen in
de hoop op een borrel te worden getracteerd. (Herman Crompvoets,
Huisslachtbenamingen in Nederlands Limburg (Mededelingen van de
Vereniging voor Limburgse Dialect- en Naamkunde, Nr. 44). Hasselt
1988

Jan Jozef I Horemans - 17de eeuw - Geslacht varken in
schoenmakerswerkplaats - De vrouw schenkt een drankje in voor de
bezoekers
¶ Dit lijkt goed te verenigen met de door
Baretta (hierboven) gesignaleerde wedstrijd. De uitslag werd
bekendgemaakt nadat de slachter zijn werk had gedaan.
¶ Crompvoets noemt dit gebruik dan ook
onder het trefwoord ‘Op de borrel gaan’.
¶ In het Tilburgs bestond de uitnodiging
‘Naar het varken komen kijken’. Dat moest vooral niet letterlijk
genomen worden, maar als een uitnodiging om een borrel te komen
drinken.-
¶ Een bewijsplaats daarvan vinden we al
in de oudste gedrukte verhalende tekst in het dialect van Tilburg,
een stukje dialoog tussen twee jeugdvrienden:
- Kom Zondag, as de liste
mis ùit is, is nor ons verreke kèke, zuldet doen ?
— 'k Zal stellig kome Nies,
ge kunt er vaast op aon !
— Dan zumme vur zistien
centen haolen, en saome lekker praote. Toe 'en Zondag ! haauwdoe
woord, hurre!
Met ‘zistien centen haole’
bedoelt Nies de inkoop van een maatje jenever.
¶
Frans Verbunt heeft een variant opgetekend uit de tijd dat de
verkoop van jenever in Tilburg aan banden werd gelegd:
nòr et vèèreke gòn kèèke - na sluitingstijd in
de keuken van het café een borreltje drinken.
¶ Ook de slager werd traditioneel op een
borrel getrakteerd na gedane arbeid:
...waarbij de voorpoten flink geschud worden. Is dit gebeurd, dan
volgt meestal voor de slager een tractatie: een borrel en een
sigaar. (J. H. Kruizinga – Levende Folklore in Nederland en
Vlaanderen; 1953)
BENAMINGEN EN GEBRUIKEN
¶
pensenkermis, feestmaal dat men houdt wanneer het varken
geslacht is. Men noemt de worsten licht pensen, omdat men tot het
maken derzelve de darmen en ook al andere ingewanden verbruikt. (
III, 189). (Schuermans, Algemeen Vlaamsch Idioticon, 1865-1870)
Synoniemen
TRIJPKERMIS, TRIEPKERMIS, in Vl. 't zelfde als in Brab.:
pensenkermis, feest dat de vlaamsche boeren aan vrienden en magen
geven, als ze 't verken geslacht hebben. (Schuermans, Algemeen
Vlaamsch Idioticon, 1865-1870)
VERKENSKERMIS, v., de kermis die gehouden wordt als er een verken
geslacht is (Brab. en Oostvl.); in Brab. zegt men ook :
pensenkermis. (Schuermans, Algemeen Vlaamsch Idioticon, 1865-1870)
ZWIJNEFOOIE of ZWIJNEKARMEIE, ZWIJNTJESKERM1S, ’t zelfde in Vl. als
in Brab. : pensenkermis, verkenskermis, d. i. smulpartij ter
gelegenheid der slachting van het zwijn of
verken. (Schuermans, Algemeen Vlaamsch Idioticon, Bijvoegsel 1883)
¶
varkensslacht – slachtvisite – wedden op gewicht – vetpriezen –
vetprijzen – spekvisites - zwienevisites
Heeft een landbouwer een koe geslacht, zoo worden vaak des avonds,
als het dier schoon aan den haak, of, zooals men in de provincie
Groningen meestal hoort, aan den balk hangt, eenige vrienden en
buren te vetpriezen verzocht, d.i. ter slachtvisite genoodigd. Het
geslachte beest (slachter- of slachtelbaist) wordt dan bekeken en
zijn gewicht getaxeerd, waarbij gewoonlijk weddingschappen worden
aangegaan, of, zooals men het noemt, wordt ingeschreven. Ieder
schrijft te dien einde het aantal ponden, waarop men het dier
taxeert, op briefjes, die gesloten en den volgenden dag, als het
gewogen is, geopend worden. Degene, die het werkelijk gewicht het
meest nabij komt, wint den gezamenlijken inleg. In het Oldambt
worden de verloren sommen in een algemeenen pot gestort en daarvoor
na afloop der slachtvisites, die in den regel bij verschillende
buren en goede vrienden rondgaan, een pretje gehouden, hoofdzakelijk
bestaande in het drinken van chocolade en van jenever en brandewijn.
In het noordwesten der provincie, althans in de Marne, kocht men
voor de verloren sommen, in vroegere jaren gewoonlijk ollewieven,
terwijl ieder zijn eigen jenever of brandewijn betaalde.
Tegenwoordig zijn althans in die streken de slacht visites meer in
onbruik geraakt.
In Westerwolde, dat vele varkens oplevert, is men gewoon zoogenaamde
spek- of zwienevisites te geven, d.i. wie een varken of ook wel een
koe heeft geslacht, noodigt zijne buren en vrienden bij zich en
onthaalt hen op spek of vleesch van het geslachte dier. (Onze
Volkstaal; 1882-1890)
¶
varkensslacht – feestelijk – pensenkermis
In enkele streken zou November ook wel Gastmaand kunnen heeten, daar
nl. waar nog in zwang zijn de over 't algemeen wel uitgestorven
slacht-rondjes, waar het stuk braadvleesch hoofdschotel is. Ja de
slachtmaand was voor de plattelanders recht gezellige maand — jammer
maar dat de tijd van gezelligheid zoowat voorbij is; de stoom heeft
de menschen voorgoed van den haard gejaagd, en de weelde beneemt aan
onze gezelschappen den gullen toon der gezelligheid. Dat is de
schaduwzijde van onzen tijd. Zal 't weer beter worden . . . .
wanneer? (F.W. Drijver, Mozaïektegels; 1892)
¶
vetprieze - Na de slacht houdt men een gezellige avond, ook
om wat 'terug te doen' voor de buren die geholpen hebben. Men noemt
deze avond o.a. op de Veluwe vetprieze. Er wordt koffie met koek
geschonken, een borreltje en het pas geslachte varken wordt gekeurd.
Meestal in de vorm van eigen gemaakte worst en zult. Vroeger at men
bij deze gelegenheid balkenbrij. (Dr. TJ.W.R. de Haan, Folklore
der Lage Landen, 1972.)
¶
feest - buren
In Zeeland hield men een slachtmaal, waarbij aardappelen gegeten
werden met vet, rapen en gestoofde peren, en ook de oren en poten
van het varken. Een oud kinderliedje herinnert hier nog aan:
Moeder, moeder, de beer is los,
hoor dat beest eens brullen,
snijd hem zijn neus en oren af,
dan hebben we wat te smullen!
(Dr. TJ.W.R. de Haan, Folklore der Lage Landen, 1972.)
¶
feest - gewicht raden
De buren komen nu om te „vetpriezen" (Sleen), ze taxeren het
gewicht... (J. H. Kruizinga – Levende Folklore in Nederland en
Vlaanderen; 1953)
¶
feest
- bestuiten
De buren komen nu (...) en prijzen de uitstekende kwaliteiten van
,,'t kuuske." (J. H. Kruizinga – Levende Folklore in Nederland en
Vlaanderen; 1953)
¶
pensenkermis
Het uitgulpende bloed wordt opgevangen, want daarvan wordt het
„bülkesbrood" (Ov.) of de lekkernij voor de „pensenkermis" (VI.)
gemaakt. (J. H. Kruizinga – Levende Folklore in Nederland en
Vlaanderen; 1953)
¶
pensenkermis
In Vlaanderen volgt na de slacht de z.g. pensenkermis. Voor hen die
bij dit karwei hebben geholpen en hun familieleden staan dan
allerlei lekkernijen uitgestald: witte en zwarte pensen, gele
pannekoeken, en bruine suiker, vette koteletten en appelmoes,
geboterde, boterhammen, straffe koffie en „een druppel" voor de
mannen. (J. H. Kruizinga – Levende Folklore in Nederland en
Vlaanderen; 1953)
¶ Varken – bestuiten – vetprijzen -
vetpriezen
Toen in het laatst van November hun eigen varken gekeeld werd, ging
ze naar Jannetje tot ze er zeker van was, dat Gart-Jan en Lubbert
het dier dood op de leer hadden hangen, maar ze was hevig trots toen
de vetpriezers haar komplimenten maakten over de dikte van het spek
en de grote hoeveelheid opgepende reuzel. (H.J. van
Nijnatten-Doffegnies, Henne; 1941)
¶
varkensslacht – eten aangeboden aan vrienden
Hutspot
- proefje van de slacht, dat bevriende dorpsgenooten elkander
wederkeerig aanbieden. (Woordenlijst van het Neder-Betuwsche
dialect door J.C. Groothuis. In: Onze Volkstaal,
1882-1890)
|